ابراهیم محمدحسینی: نام فرودگاه سقز سال‌هاست که بر سر زبان‌هاست. این طرح، به عنوان یکی از اساسی ترین طرح های توسعه کردستان و استان های همجوار ۱۷ سال است وارد فاز اجرایی شده است. با هم مرور کنیم ؛ سال های ۷۶ و ۷۷ و در نهایت سال ۸۰ به عنوان سالی که عملیات آن شروع شد.

این طرح که در سال های گذشته می توانست با اعتباری مناسب و به صرفه مورد بهره برداری قرار گیرد امروز بیش از یک هزار میلیارد ریال برای اتمام آن پول نیاز است که در سال گذشته این رقم ۶۰۰ میلیارد ریال بود.

فرودگاه سقز که برای مردم استانی که از نظر کم برخورداری از بزرگراه و جاده و راه مناسب ، گزینه ای بسیار مناسب است، امروز به رویای مردم شهرستان های سقز ،بانه، بوکان، دیواندره، شاهین دژ و …که آمار جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر را شامل می شود، تبدیل شده است.

این طرح عمرانی در دولت های گذشته که دولت روی گنج نفت نشسته بود می توانست به پایان برسد ولی در چند سال اخیر، نفت نه تنها بر روی سفره مردم نیامد بلکه دولت نیز از آن بهره نبرد، دولتی که علاقه مند به مردم استان است به فرودگاه به عنوان رنجنامه کردستان نگاه می کند
معاون فنی و عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان سقز در جلسه اخیر مشکلات و دورنمای فرودگاه سقز اعلام کرده بود که این طرح، مهمترین طرح اجرایی و توسعه ای شهرستان است و باید در اولویت کاری تمامی ادارات شهرستان قرار گیرد.

صابر زارعی ، این طرح را اصلی ترین طرح عمرانی و توسعه سقز و شهرهای اطراف آن توصیف کرده بود وگفته بود: پیگیری تسریع در ساخت فرودگاه به جد از طریق استان و تهران در دست پیگیری است و مدیران کل استان به مدیران شهرستان اختیار تام داده اند که برای اجرای این طرح همکاری لازم انجام دهند.

وی اظهار کرده بود که تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال برای عملیات عمرانی فرودگاه هزینه شده و یک هزار و ۴۰۰ متر باند فرودگاه به عرض ۶۰ متر آماده و آسفالت شده که برای بهره برداری از آن یک هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

این مسئول اگرچه امیدوارانه نیز صحبت کرده بود که بر اساس اعلام مسئولان مربوطه، ساخت ساختمان های جانبی و پایانه آن در اوایل سال ۹۵ وارد فاز اجرایی خواهد شد.
با این وجود فرودگاهی که قبلا برای پرواز فوکر ۲۸ نیمه سنگین طراحی شده بود به دلیل به سرانجام نرسیدن، این هواپیماها به گفته مشاور و نماینده شرکت ایمن راه و مشاور فرودگاه سقز از رده خارج شده اند وباید برای فرودگاه سقز فوکر ۱۰۰ و هواپیماهای ایرباس در نظر گرفت.
بی شک طولانی شدن پروژه احداث فرودگاه سقز، رنجنامه ای برای دولت و مردم منطقه خواهد بود رنجی که یک گنج آن را به اتمام خواهد رسانید و دولت نیز برخلاف گذشته فعلاً روی گنج ننشسته است.

مروری بر مطالبه نماینده مردم در مجلس و نماینده عالی دولت در شهرستان سقز این امر را نشان می دهد که رنجی که فرودگاه از نبود اعتبار می برد نیازمند این گنج دولت است. آیا بعد از گشایش اقتصادی ناشی از فرجام برجام، دولت از صندوقچه خود ، اعتباری به آن اختصاص خواهد داد؟

موضوعی که جای بحث و بررسی و اما و اگر دارد آیا در حالی که فقط تعداد فرودگاه هایی که در کشور به اندازه انگشتان یک دست سود ده نیستند دولت به رنجنامه فرودگاه سقز پایان خواهد داد؟ آیا دولت به این رکود هفده ساله و رویای مردم پایان خواهد داد یا فرودگاهی دیگر به فرودگاه های زیان‌ده اضافه خواهد کرد؟ بحثی که در مورد سقز به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب و موقعیت خوب آن نمی تواند حدس درستی باشد زیرا سقز شهری است که جاده های منتهی به آن ظرفیت این همه مسافر ندارد ، از بزرگراه و راه آهن بی بهره است و مروری بر آمار کشته شده ها در تصادفات سال جاری دل را به درد خواهد آورد. آیا گنج نفت باعث جاری شدن خون در دل دولت برای تپیدن به حال این منطقه خواهد شد؟