هیوانیوز: تبلیغات انتخاباتی اخیر به ویژه در کردستان تفاوت ویژه‌ای با دوره‌های پیشین دارد. این بار شبکه‌های مجازی اجتماعی تا دورافتاده‌ترین روستاهای کردستان و در میان خانواده‌ها حضور دائم دارند و داوطلبان نمایندگی و گروه‌ها و احزاب سیاسی از این ابزار برای تبلیغات خود بهره می‌گیرند. این پدیده ضمن منافع بی‌شمار تبلیغاتی نظیر اطلاع‌رسانی به موقع، حذف آلودگی و آشنایی اقشار بیشتر با انتخابات و ترغیب به مشارکت، برخی آسیب‌ها نیز دارد که همگان به آن آگاهند و باید پس از انتخابات، نتایج و آثار این پدیده را ارزیابی نمود.

در زمینه ایجاد اختلال در دسترسی به تلگرام سایت خبری پایش با انتشار خبر احتمال فیلتر شدن آن نوشت: آنچه انتخابات این دوره را متفاوت کرده، فراگیرتر شدن شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل است که اکنون به یکی از کارآمدترین ابزارهای تبلیغاتی انتخابات در سراسر کشور تبدیل شده است. گفته می‌شود در ماه‌های اخیر برخی نگرانی‌ها از تأثیرگذاری بیش از حد تلگرام بر انتخابات مطرح شده اما مقامات دولتی حاضر در کارگروه فیلترینگ حاضر نشده‌اند نظر مخالفان مبنی بر فیلتر این شبکه اجتماعی را بپذیرند.
اما اکنون در آستانه انتخابات موافقان فیلترینگ تلگرام با این استدلال که «تبلیغات انتخاباتی ۲۴ ساعت قبل از زمان آغاز اخذ رأی و در روز انتخابات ممنوع است، اما هیچ کنترل و نظارتی بر روی تبلیغات نامزدها در شبکه‌های اجتماعی تا لحظه آخر انتخابات وجود ندارد»، خواستار قطع تلگرام هستند. خبرنگار «پایش» مطلع شده که در آستانه برگزاری انتخابات روز جمعه، ممکن است برای چند روز اختلال گسترده‌ای در این شبکه ایجاد شده یا در صورت لزوم فیلتر شود.

عصرایران نیز می‌نویسد: همین چند ماه پیش بود که بحث فیلترینگ شبکه تلگرام در کمیته کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به صورت بسیار جدی پیگیری می شد، اما در نهایت نتیجه همه بحث های موافق و مخالف درباره فیلترینگ این شبکه اجتماعی به فیلترینگ این شبکه اجتماعی نرسید و حالا این شبکه اجتماعی در آستانه مهم ترین رویداد سیاسی سال های اخیر کشور (انتخابات هفتم اسفند ۹۴) به عنوان در دسترس ترین و فراگیر ترین شبکه اجتماعی – موبایلی در ایران مطرح است.
امسال انتخابات مجالس شورای اسلامی دهم وخبرگان پنجم در شرایطی برگزار خواهد شد که به نظر می رسد این شبکه اجتماعی نقشی بی بدیل در اطلاع رسانی و ایجاد فضای انتخاباتی در ایران برخوردار است؛ نقشی که پیشتر از سوی دیگر شبکه های اجتماعی – مجازی (از جمله فیسبوک و توییتر ) و در بین بخش کوچک تری از جامعه نمود داشت، اما انتخابات هفتم اسفند امسال در شرایطی برگزار می شود که به نظر می رسد نقش اطلاع رسانی و تبلیغاتی شبکه تلگرام در آن بسیار پررنگ و فراگیر خواهد بود.
بر اساس آمارها نزدیک به ۵۳ درصد از مردم ایران دستکم عضو یک شبکه اجتماعی – مجازی هستند. این آمار نتیجه آخرین تحقیق در این باره از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، است.
این مرکز با توجه به داده های حاصل از آخرین نظر سنجی این موسسه که در آذر ماه سال جاری انجام شده است؛ در دی ماه امسال در گزارشی اعلام کرد : ۵۶ درصد شهروندان مراکز استان‌ها، ۵۶ درصد شهروندان شهرهای درجه دو و ۴۲ درصد مردم روستاها حداقل عضو (دستکم) یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.
بر اساس این نظر سنجی ۷۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کشور اعلام کرده‌اند حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند. این میزان برای افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله برابر با ۵۳ درصد و برای افراد بالای ۵۰ سال برابر با ۲۵ درصد است.
نتیجه مهم دیگر این نظر سنجی نشان داد رقمی قریب به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران (یک چهارم با فرض هشتاد میلیون جمعیت ) عضو شبکه تلگرام هستند.
این نتیجه با توجه به این یافته برداشت می شود که ۳۷.۵ درصد مردم بالای ۱۸ سال کشور اعلام کرده‌اند عضو تلگرام هستند. اگر جمعیت افراد بالای ۱۸ سال کشور را بر اساس آخرین سرشماری سراسری سال ۱۳۹۰ در نظر بگیریم که برابر با ۵۴ میلیون نفر بوده است، می‌توان نتیجه گرفت حدود ۲۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال عضو شبکه تلگرام هستند.
بر همین اساس بیشتر تبلیغات مجازی نامزدها وستادهای انتخاباتی در انتخابات امسال حول و حوش این شبکه می چرخد . به دلیل ضریب نفوذ بالای تلگرام در میان کاربران ایرانی البته این اقدام ستادهای و نامزدهای انتخاباتی منطقی و طبیعی به نظر می رسد.
نکته دیگر اینکه با وجود فراگیری این شبکه اجتماعی در میان همه اقشار شهری و روستایی ، با سواد و کم سواد، زن و مرد، مرفه و متوسط و فقیر و… می توان گفت بخش بزرگی از بار تبلیغات انتخاباتی در انتخابات هفتم اسفند ۱۳۹۴ داخل این شبکه اجتماعی سرازیر شده است؛ که البته این مساله می تواند آفات خاص خود را نیز به همراه داشته باشد، که اشاره به آن مقال و مجالی دیگر می طلبد.
بنابراین پربیراه نخواهد بود اگر ادعا شود انتخابات هفتم اسفند نخستین انتخاباتی در ایران است که با وجود یک شبکه اجتماعی بسیار فراگیر و در دسترس بودن آن برگزار می شود؛ باید منتظر ماند و دید این شرایط جدید تا چه میزانی می تواند روی کمیت و کیفیت مشارکت مردمی در انتخابات تاثیر گذار باشد.