Ehsan Hooshmand چرا به لیست شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان رای می‌دهم؟احسان هوشمند: در سی و هفت سال گذشته ده‌ها انتخابات در کشور برگزار شده است و در کمتر دوره‌ای از انتخابات همچون انتخابات اخیر، نسبت و شمار قابل توجهی از نامزدهای ثبت نام شده به خصوص اصلاح‌طلبان ردّ صلاحیت شده‌اند و بدین ترتیب این واقعه می‌توانست علّتی باشد تا فضای عمومی کشور مستعد تحریم انتخابات گردیده و در نتیجه بخش قابل توجهی از ملت ایران را از رای دادن برحذر دارد. اما وجه ظاهراً پارادوکسیکال انتخابات اخیر در این روزها بیش از هر زمان دیگری هویدا می‌شود و کمتر ندا و صدایی را در میان نیروهای اجتماعی و سیاسی داخل و خارج کشور به ویژه نیروهای مؤثر سیاسی و فکری و روشنفکر می‌توان یافت که به تحریم انتخابات و ریخته نشدن آرا به صندوق‌های رای خوشبین باشد.

به سخنی دیگر در فضای  امروز ایران امر سیاسی و کنش سیاسی  نه در تحریم انتخابات و قهر با صندوق‌های رای بلکه در رای دادن و ورود به انتخابات است که محقق می‌شود. فضای عمومی کشور اگر چه از روند ردّ صلاحیت‌ها چندان راضی نیست اما همزمان امید به صندوق‌های رای نیز در حال افزایش چشمگیری است. از دیگر سو تناقض ظاهری دیگری نیز در این روزها نمایان شده است. شمار زیادی از نامزدهای اصلاح‌طلب  ردّ صلاحیت شده‌اند و در بسیاری از حوزه ها اصلاح‌طلبان ناچار شده‌اند از نامزدهای مستقل و یا حتی اصولگرایان سنتی و معتدل اعلام حمایت کنند اما باز هم شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان با لیستی کشوری در انتخابات ظاهر شده و علیرغم کمبود نامزدهای اصلاح‌طلب با ارائه لیست خود در سطح کشور، حضوری جدّی در این انتخابات را بر حضوری منفعل ترجیح داده است و این پاردوکس ظاهری دیده می‌شود که علیرغم محدودیت در شمار نامزدهای اصلاح‌طلب، ملت ایران را دعوت به رای لیستی نموده است و در نتیجه بیش از هر دوره دیگری از انتخابات مجلس و حتی خبرگان رهبری، انتخابات پیش روی؛ سمت و سویی «لیستی» یافته است و انتظار می‌رود انتخابات پیش رو رقابت لیست‌های انتخاباتی و گزینش میان لیست‌ها و یا به اصطلاح کارزار لیست‌ها باشد.

 

هنوز در صحنه‌های بین‌المللی گره‌های ناگشوده دیگری باقی است و اطمینان دولت از مجلسی همسو و مقتدر می‌تواند راه را بر مدیریت و تدبیر در این حوزه‌های پیچیده بگشاید. به ویژه آن که منطقه درگیر بحرانی تمام عیار ناشی از گسترش افراطی‌گری دینی و مذهبی است و هر نوع خطای محاسباتی از سوی طرف‌های درگیر ممکن است خاورمیانه را درگیر جنگی تمام عیار کند و سرنوشت میلیون‌ها انسان  قربانی بحران شود. بنابر این نتیجه انتخاب ملت ایران می‌تواند بر جهت‌گیری سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای کشور، اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

 

این دو وجه به ظاهر پارادوکسیکال نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان با بازی منطقی و قانون‌مند خود در تلاشند تا با استفاده از ظرفیت‌های مدنی و سیاسی و سرمایه اجتماعی قابل توجه خود، بر روندهای سیاسی اثر گذاشته و تهدید جدی ناشی از ردّ صلاحیت‌ها را مبدل به فرصتی برای کشور کنند. در چنین موقعیتی که قطبی شدن انتخابات میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان حامی دولت سابق در حال گسترش است و گروه قابل توجهی از ملت ایران  آماده است تا با شرکت در انتخابات مجلس و نیز خبرگان مسیر آتی کشور را در پای صندوق‌های رای مشخص کند، رای به لیست اعلامی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در سطح کشور می‌تواند موزانه نیروهای سیاسی به خصوص پس از تحولات سال ۱۳۸۸ را سمت و سوی تازه‌ای بخشد. پس با رای به لیست شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان می‌توان به شنیده شدن صدای آن بخش از ملت ایران که خواهان گشایش در فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور هستند، امیدوار بود. انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲  گام نخست این تدبیر سیاسی آن هم در شرایطی ویژه بود.

نتیجه چنین تدبیری حل و فصل بخش عمده‌ای از چالش‌های ایران بر سر مسأله اتمی با کشورهای پنج به علاوه یک بود. هنوز در صحنه‌های بین‌المللی گره‌های ناگشوده دیگری باقی است و اطمینان دولت از مجلسی همسو و مقتدر می‌تواند راه را بر مدیریت و تدبیر در این حوزه‌های پیچیده بگشاید. به ویژه آن که منطقه درگیر بحرانی تمام عیار ناشی از گسترش افراطی‌گری دینی و مذهبی است و هر نوع خطای محاسباتی از سوی طرف‌های درگیر ممکن است خاورمیانه را درگیر جنگی تمام عیار کند و سرنوشت میلیون‌ها انسان  قربانی بحران شود. بنابر این نتیجه انتخاب ملت ایران می‌تواند بر جهت‌گیری سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای کشور اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. پس به نظر می‌رسد «گام دوم تدبیر» در انتخابات مجلس و خبرگان کلید خورده است. همچنین رای به لیست شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان  می‌تواند گام  بعدی ملت ایران برای حل و فصل  گره‌ها و مسائل مزمن داخلی باشد. مسائل گسترده‌ای که حل و فصل‌شان نیازمند مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلب  و حامی رویکردهای دولت است. مسؤولیت پذیر کردن نهادهای ریز و درشت کشور در برابر قانون، شفاف‌سازی روندهای موجود در ساختار اقتصادی و به ویژه فساد نهادینه شده و اخذ مالیات از نهادهایی که در طول چند دهه حسابرسی شفافی نداشته‌اند، قانونمند کردن فضای سیاسی کشور و بازگشت عقلانیت و اصلاح و آشتی ملی و تعمیق ارزش‌های اخلاقی و انسانی در مناسبات اجتماعی، تدوین برنامه‌های توسعه متناسب با نیازهای واقعی کشور به ویژه با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و استقراض بی سابقه دولت از بانک مرکزی، رکود و بیکاری گسترده ماحصل سیاست‌های دولت و مجلس‌های گذشته و نیز توجه جدی به مناطق محروم و سرحدات از جمله کردستان  و سیستان و بلوچستان.

با چنین چشم‌اندازی می‌توان چشم بر برخی کاستی‌ها یا ضعف‌ها در لیست‌های ارائه شده توسط شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در سطح کشور و استان‌ها و شهرستان‌ها بست و با رای به لیست شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در تهران و استان‌ها و شهرستان‌ها، راه را برعقلانیت و امید گشود. ایران ما در آستانه تحولی دیگر است و رای تک تک ایرانیان به لیست شورای هماهنگی اصلاح طلبان، رای به شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد و رانت‌خواری و ویژه‌خواری است؛ رای به مدنیت و تدبیر و عقلانیت است؛ رای به باز شدن فضای فرهنگی و سیاسی است. لذا راقم این سطور همچون بسیاری از هموطنان به لیست شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان رای می‌دهد.

 

* احسان هوشمند/ پژوهشگر مطالعات قومی