ژیانا اسکندری: “شوفر” یک بازی رایانه ای به سبک ریسینگ است. لوکیشن های بازی الهام گرفته از جاده های کوهستانی زاگرس در مناطق کردنشین طراحی و تا ۸۰ درصد به صورت واقعی شبیه سازی شده و زبان های “کردی، فارسی و انگلیسی” زبان های اصلی وکاربردی بازی است؛ موسیقی بکار گرفته در آن نیز موسیقی کردی برگرفته از شهرها و مناطق شبیه سازی شده در بازی بازسازی شده است.
این بازی رایانه ای اسپورت در دو سبک شبیه سازی و آرکید با ۲۶ خودرو داخلی و خارجی بازی می شود و در آن یک هزار کیلومتر از جاده ها و مسیرهای کوهستانی مناطق کردنشین زاگرس شبیه سازی شده است.
طراح این بازی “محمد حیدری” جوان ۲۹ ساله کردستانی است که همزمان با تحصیل در رشته اقتصاد کشاورزی در دوره های برنامه نویسی بازی ویدیویی در خارج از کشور شرکت کرده و پیش از بازی شوفر چند بازی انیمیشن و محصولات گردش مجازی آثار تاریخی شهر سنندج و نیز بازی “شهردار” را ساخته است.
سال ۹۲ بود که او با اکیپی ۶ نفره که بعدها به ۱۲ نفر افزایش و مدتی بعد به ۸ نفر رسید، در کارگاهی نزدیک گردنه صلوات آباد سنندج مستقر شدند و دو سال پس از آن بازی شوفر مطابق با استانداردهای بین المللی متولد شد. اما این تمام ماجرا نیست و بر خلاف تصور و به گفته طراح بازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از آن استقبال نکرد و این شبکه” استیم “، از قدرتمندترین سرویس های گیم در “پی سی” بود که آنها را حمایت کرد و این بازی رایانه ای پس از چند ماه تبلیغ در شبکه های اجتماعی خارج از کشور از شبکه توزیع دیجیتال بازی استیم به بازار توزیعی بین المللی دست یافت. بازاری بین المللی که به جز شوفر تنها یک بازی ایرانی دیگر به نام “گرشاسب” آن هم از طریق حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به آن دست پیدا کرده است. بازی شوفر کردستانی هم اکنون در ۷۷ کشور جهان با قیمت هر نسخه ۱۴.۹۹ دلار به فروش می رسد.
مدیر فنی و طراح این بازی می گوید: قبل از بازی شوفر به مدت ۴ سال در زمینه های مختلف کار کرده اما مسئولان استان هیچ استقبالی از تولیدات وی نکردند و با اینکه تلاش هایش بی ثمر مانده اما دست از کارو کوشش برنداشته و خستگی ناپذیر بر ادامه راه اصرار ورزیده است.
محمد حیدری اکنون مدیرعامل استودیو “ژوری مانگ” است و با اکیپی ۳۵ نفری در تولید انیمیش و بازی های رایانه ای در مکانی با تفاهم نامه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند و مدعی است ۱۲ درصد از صادرات ایران در حوزه بازی های رایانه ای متعلق به شرکت و مجموعه کاری اوست.
می گوید: “با اینکه این آمار و این میزان درصد صادرات ما در کتاب بنیاد ملی بازی های رایانه ثبت شده اما این بنیاد هم اکنون به جای اینکه در کنار ما باشد به نوعی مقابل ما جبهه گرفته است.”!
حیدری با بیان اینکه تاکنون ۱۴ هزار نسخه از بازی در بازار بین المللی به فروش رفته، می گوید: ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش به شبکه استیم و ۷۰ درصد دیگر به شرکت بر باز می گردد.
به گفته او پس از موفقیت بازی در بازار بین المللی شرکت پرنیان که پخش کننده محصولات نرم افزاری در کشور است یک قرارداد ۷۰ میلیونی با آنان بسته، اما تاکنون نسخه ای از آن را در بازار داخلی توزیع نکرده است.
او می گوید: تاکنون از هیچ تسهیلاتی برای پیشبرد برنامه هایش استفاده نکرده، اما صندوق کارآفرینی امید قول وام ۱۰۰ میلیونی را به آنان داده و چنانچه محقق شود با آن مبلغ دریافتی سرمایه گذاری لازم را برای تولید محصولی جدید برای بازار اروپا و ایجاد شغل ثابت برای ۴ نفر دیگر در برنامه اش دارد.
این کارآفرین کردستانی در جریان سفر اخیر معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات به سنندج و در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال با حضور او، از نبود متولی مشخص برای پیگیری بازی های رایانه ای انتقاد کرد و گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای چند شرکت را زیربخش خود دارد که اعتباراتش را به آنان تزریق می کند و به نوعی مافیای بازی های رایانه ای شکل گرفته که مانع توسعه حوزه آی سی تی در کشور است.
حیدری از عدم حمایت لازم از صنعت نوظهور بازی های رایانه ای انتقاد کرد و گفت: براای پیشبرد کار باید بروکراسی پیچیده ای را طی کنیم و مسئولان استانی در ادارات استان همه درخواست های ما را به تهران ارجاع می دهند.
به گفته او این مسئولان آنطور که باید درخواست های مکتوب آنها را پیگیری نمی کنند و خود مجبور به پیگیری مستقیم امور خود در تهران می شوند.
با این حالی این فعال حوزه آی سی تی از مصوبه اختصاص تسهیلات فنی اعتباری برای آموزش در این بخش در جریان سفر معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات ابراز خوشحالی می کند و می گوید: هزینه های آموزش در این حوزه بسیار سنگین است و بسیاری از جوانان علاقه مند به دلیل گرانی این هزینه ها نمی توانند در کلاس های آموزشی شرکت کنند اجرای این مصوبه می تواند در کاهش هزینه های آموزشی و جذب بیشتر جوانان موثر باشد.
حیدری که تاکنون با برگزاری دوره های آموزشی ” ورود به صنعت بازی سازی” و دوره تخصصی” برنامه نویسی بازی های کامپیوتری” ۶۰ نفر از جوانان کردستانی را از آموزش داده، می گوید: تعدادی از این هنرجویان با اکیپ ما مشغول به کار شده اند و تعدادی هم اکیپ کاری جداگانه ای تشکیل داده و مشغول به کار شده اند.
او در صورت ارائه تسهیلاتی که قول داده اند و حمایت بازار داخلی از محصولات شان تصمیم دارد تا دو سال آینده یک هزار نفر را از آموزش های لازم برای ورود به عرصه آی تی بهره مند کند و ظرفیت کار و نیروی کاری اش را نیز به دو برابر افزایش دهد.
از طرفی او می خواهد کار در حوزه انیمیشن را تقویت کند و فعالیت های مربوط به حوزه موبایل را که ارزش افزوده زیادی دارد گسترش دهد و برای همراه اول تولید محتوا کنند.
حیدری از مردم و مسئولان استانی خواست به جای خریدهای حوزه آی تی از سایر استان ها به آنها اعتماد کنند و خرید مربوط به این حوزه را از آنان خریداری کنند چیزی که استاندار کردستان نیز در جلسه کارگروه اشتغال بر آن تاکید کرد و مسؤولان استانی همواره در جلسات مختلف به آن تاکید می کنند.